چاپگر هولوگرام LitiHolo توليد تصاوير سه‌بعدي متحرك را ممكن مي‌كند

۱۶ بازديد

هولوگرام يكي از ايده‌هاي علمي تخيلي جذابي است كه ظاهرا دور از دسترس باقي مانده. حالا محقق سابق «آزمايشگاه رسانه MIT» در تلاش براي گردآوري سرمايه براي يك چاپگر روميزي هولوگرام سه‌بعدي است كه مي‌تواند تصاويري با جلوه سه‌بعدي بسازد، تصاويري كه ظاهرا حتي حركت هم مي‌كنند.

با وجود اينكه صفحات بازتاب‌دهنده، هدست‌ها و حتي برنامه‌هاي زنده‌اي كه توسط خوانندگان مرده برگزار مي‌شوند همه هولوگرام به حساب مي‌آيند، ولي اين فناوري در واقع به نوع خاصي از تصاوير سه‌بعدي اشاره مي‌كند كه درون يك محيط دوبعدي قرار داده مي‌شوند. اين تصاوير با ليزر به وجود مي‌آيند و اطلاعاتشان با يك نور تعديل‌شده درون يك نوار خاص درج مي‌شود تا هر پيكسل اطلاعاتي براي زاويه ديدهاي مختلف داشته باشد. اثر خروجي، تصويري است كه سه‌بعدي به نظر مي‌رسد و با توجه به زاويه ديد حتي مي‌تواند متحرك به نظر بيايد.

اين هولوگرام‌ها قبلا روي محصولات مختلفي مثل كارت‌هاي بيسبال و برچسب‌هاي امنيتي استفاده شده بودند. با اين حال، قابليت ساخت اين تصاوير در دسترس بسياري از مردم قرار نداشت. اين‌جاست كه «پاول كريستي» و شركتي كه با نام LitiHolo وارد كار مي‌شود.

 

 

 

چاپگر سه‌بعدي LitiHolo به كاربران اجازه مي‌دهد تا حتي از داخل خانه تصاوير هولوگرافيك خود را بسازند. اين سيستم كه اندازه‌اش فقط كمي بزرگ‌تر از چاپگرهاي معمولي است، مي‌تواند مدل‌هاي سه‌بعدي را از سرويس‌هايي مثل Sketchfab يا Qlone يا ساير برنامه‌هاي رندرينگ سه‌بعدي بگيرد و آن‌ها را به هولوگرام تبديل كند. به‌علاوه، ظاهرا قابليتي در نظر گرفته شده تا كاربران بتوانند با دوربين تلفن‌هاي هوشمند به ضبط ويديو و چاپ هولوگرام آن‌ها بپردازند.

 

 

 

البته اثر خروجي كمي پيكسلي به نظر مي‌رسد و لايه‌اي از رنگ قرمز روي آن قرار مي‌گيرد. LitiHolo مي‌گويد چاپگر آن‌ها مي‌تواند هولوگرام‌هايي با حداكثر ابعاد ۱۰.۱ در ۱۲.۷ سانتي‌متر و ميدان ديد ۴۵ درجه بسازد. از آن‌جايي كه در هر پيكسل مي‌توان تا ۲۳ تصوير را كدگذاري كرد، هولوگرام نهايي مي‌تواند حركتي چندثانيه‌اي را از طريق جابه‌جايي تصوير يا سر فرد به نمايش بگذارد.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/03/09/%da%86%d8%a7%d9%be%da%af%d8%b1-%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%b3%d9%87-%d8%a8%d8%b9%d8%af%db%8c-%d9%85%d8%aa%d8%ad%d8%b1%da%a9-litiholo/